مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 160-135
چکیده
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل ...
بیشتر
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل آنها به برقراری ارتباط بود. بدین منظور، ابتدا پرسشنامهای جهت اندازهگیری تمایل به برقراری ارتباط مخصوص محیطهایی که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی تدریس میشود طراحی، اجرای آزمایشی، و اعتبارسنجی شد. پس از حصول اطمینان از اعتبار آن، این پرسشنامه بر روی 90 زبانآموز سطح متوسط اجرا شد. در مرحله دوم از شرکتکنندگان خواسته شد تا پرسشنامههای رابطه دوستانه کلامی (گورهام، 1998) و غیر کلامی (مککروسکی و همکاران، 1996) را تکمیل کنند. یافتههای این پژوهش مشخص کرد که تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط برروی 7 عامل استوار است که یکی از آنها رابطه دوستانه معلم میباشد. همچنین تحلیلهای دیگر نشان داد که بین هر دو نوع رابطه دوستانه (کلامی و غیر کلامی) و تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که رفتار دوستانه معلم یکی از اجزای اصلی و تشکیل دهنده مفهوم تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط میباشد و این تمایل میتواند از طریق رفتار دوستانه معلم در کلاس درس بیشتر شود. این یافتهها میتوانند معلمان زبان و نیز استادان تربیت معلم زبان انگلیسی را یاری رسانند.